A,
B,
C,
D,
E,
F,
G,
H,
I,
J,
K,
L,
M,
N,
O,
P,
Q,
R,
S,
T,
U,
V,
W,
X,
Y,
Z
|
As |
serwis uderzony z najwyższą precyzją, plasowany poza zasięgiem przeciwnika. Mianem asa określa się taką piłkę serwisową, której przeciwnik nie może nawet dotknąć swoją rakietą. |
Antykros |
jest wprowadzonym przez tłumacza neologizmem oznacza, że po kilku uderzeniach krosowych zawodnik odbija piłkę w innym kierunku. W języku francuskim nazywa się to "un coup decroise". |
Aut |
(ang. out) - piłka padająca poza polem gry. W tenisie linia należy do pola gry; aut jest dopiero wówczas, gdy piłka jest całym swoim obwodem po zewnętrznej stronie linii (ślad piłki styczny z linią oznacza, że piłka nie jest autowa). |
Alley |
obszar kortu singlowego powiększony o teren do gry w debla. |
Approach shot |
uderzenie z końcowej linii kortu które przygotowuje dobrą pozycję przy siatce. |
Australian doubles formation |
pozycja używana w deblu gdzie serwujący i jego partner znajdują się po tej samej stronie kortu. |
Backhend |
(ang. beckhand) - uderzenie z lewej zewnętrzną stroną rakiety (u praworęcznych; u leworęcznych będzie to uderzenie z prawej, choć nadal zewnętrzną stroną rakiety). |
Backcourt |
teren pomiędzy linią końcową kortu ( baseline) a serwisową. |
Backspin |
(lub underspin) - odwrócona rotacja piłki w locie. |
Ball toss |
wyrzucenie piłki do góry przy serwisie. |
Baseline |
linia rozgraniczająca wielkość kortu. |
Contre pied |
w odniesieniu do tenisa oznacza "wziąć przeciwnika na przeciwkrok". Chodzi po prostu o posłanie piłki w kierunku przeciwnym w stosunku do oczekiwanego przez przeciwnika i kierunku jego biegu, a zatem znajdującego się w nierównowadze, z ciężarem ciała na niewłaściwej nodze, co uniemożliwia mu natychmiastową reakcję. Zagranie na przeciwkrok jest na ogół kończące. |
Czop |
(ang. chop) - uderzenie nadające piłce rotacje wsteczną, przy czym w odróżnieniu do slajsa czopem uderza się piłkę wyższą, w każdym razie znajdującą się powyżej siatki. |
Centerline |
linia oddzielająca dwa pola serwisowe. |
Chip shot |
miękkie głębokie uderzenie ze wsteczną rotacją prawie dotykające siatkę zmuszając zawodnika przy siatce do zgrania woleja defensywnego, często używane przy returnach. |
Drajw |
(ang. drive) - uderzenie na ogół z głębi kortu, mocne, z bardzo niewielką rotacją, inaczej nazywane uderzeniem płaskoliftowanym. |
Double fault |
podwójny błąd serwisowy, czyli dwa serwisy były autowe. |
Drive volley |
wolej grany z powietrza z uprzednim zamachem. |
Dropshot |
bardzo delikatne zagranie spadające tuż za siatką. |
Drop volley |
to samo zagranie jak dropshot tylko grane z pozycji wolejowej. |
Forhend |
(ang. forehand) - uderzenie z prawej wewnętrzną stroną rakiety ( oczywiście u praworęcznych; u leworęcznych będzie to uderzenie z lewej, choć także wewnętrzną stroną rakiety). |
Gem |
(ang. game) - po francusku "un jeu", ważna cześć seta. Seta rozgrywa się do 6 wygranych gemów, z tym że set uważa się za wygrany, o ile występuje różnica dwóch gemów, np. 6:4, 7:5, 8:6 itp. Wiele lat temu celem skrócenia gry wprowadzono gem rozstrzygający tzw. tajbrek. |
Kontratak |
poczynania na korcie umożliwiające zawodnikowi dojście do siatki przy równoczesnym wyeliminowaniu z tej pozycji przeciwnika. |
Kort |
plac do gry w tenisa o wymiarach 23,77 * 8,23 do gry pojedynczej i 23,77 * 10, 97 m do gry podwójnej. W połowie długości kort przecina siatka, która ma wysokość 0,915 m a po bokach 1,06 m. |
Kros |
uderzenie piłki po przekątnej kortu, rozróżnia się krosy forhendowe i bekhendowe, krosy wolejowe, a nawet smecze i serwisy po krosie. |
Lift |
uderzenie piłki z rotacją awansującą (postępującą). Owa rotacja awansująca sprawia, że piłka po odbiciu się od podłoża nabiera przyśpieszenia. |
Lob |
uderzenie pozwalające przerzucić piłkę wysokim łukiem ponad przeciwnikiem. |
Lob liftowany |
lob, podczas którego zawodnik nadaje piłce rotacje awansującą. O ile zwykły lob zazwyczaj jest obronny, o tyle lob liftowany może być uderzeniem atakującym. |
Mixed doubles |
mecz zawierający dwie drużyny składające się z jednego mężczyzny i jednej kobiety. |
Moon ball |
bardzo wysoka piłka grana na końcową linie, zazwyczaj służy do zmiany tempa. |
Passing shot |
uderzenie, które sprawia, że piłka mija zawodnika znajdującego się przy siatce lub do niej podążającego. |
Piłka długa |
piłka plasowana pod linie końcową kortu. Strefa piłki długiej obejmuje 2-3 m końcowej części kortu. |
Piłka krótka |
piłka plasowana w okolice linii serwisowej na polu przeciwnika; nie mylić ze skrótem lub stop - wolejem. |
Półwolej |
uderzenie wykonywane natychmiast po zetknięciu się piłki z nawierzchnią kortu. Najczęściej stosuje się je w drodze do siatki lub podczas gry przy siatce, rzadko z głębi kortu. |
Return |
uderzenie forhendem lub bekhendem, bywa że i lobem, piłki którą przeciwnik wprowadził do gry serwisem. |
Rotacja |
ruch kołowy piłki wokół własnej osi, oczywiście podczas lotu, rozróżnia się rotację awansującą, wsteczną i boczną. |
Serwis |
wprowadzenie piłki do gry mocnym uderzeniem. Polska nazwa serwisu - podanie. |
Slajs |
(ang. slice) - uderzenie piłki z rotacją wsteczną lub wsteczno - boczną; inaczej nazywa się to uderzeniem ciętym lub podciętym. |
Smecz |
(ang. smash) - zbijanie wysokiej piłki zagrywanej przez przeciwnika lobem. Smecz uderzany jest z ponad głowy bezpośrednio z woleja, ale także po wysokim odskoku piłki od nawierzchni kortu. Technika smeczu podobna jest do techniki serwisu, z tym, że przyczyna sprawcza lotu piłki jest inna. |
Tajbrejk |
(ang. tie-break) - wprowadzony kilkanaście lat temu gem rozstrzygający, rozgrywany na ogół przy stanie seta 6:6. Zawodnik rozpoczynający ów gem serwuje na stronę forhendową; po rozegraniu pierwszej piłki przeciwnik serwuje dwukrotnie i dalej już na zmianę zawodnicy mają po dwa serwisy. Gra się do 7 punktów, przy czym powinna być różnica 2 punktów. |
Topspin |
uderzenie piłki z bardzo silną rotacją awansującą; owa bardzo silna rotacja nadawana jest piłce przez dodatkowy, "nakrywający", ruch nadgarstka ręki, w której zawodnik trzyma rakietę. |
Uderzenie atakujące |
we francuskiej literaturze tenisowej nazywa się to uderzeniem zbliżonym (un coup d'approche), ponieważ zawodnik wchodzi na piłkę, czyli uderza ją na linii wnoszącej po odbiciu się jej od podłoża. |
Uderzenie kończące |
to po prostu takie uderzenie, po którym zawodnik zdobywa punkt. |
Wejście na piłkę |
jest to wyrażenie gwarowe, ale powszechnie używane w środowisku tenisowym; oznacza uderzenie piłki znajdującej się na linii wznoszącej po odbiciu się od podłoża. Przy takim uderzeniu zawodnik musi zrobić krok lub dwa do przodu i stąd owo "wejście na piłkę". |
Wolej |
uderzenie piłki z powietrza. |
Wymiana |
wielokrotnie uderzanie piłki przez przeciwników, na ogół z głębi kortu, ale zdarza się także wymiana wolejowa, np. w deblu. |
|